پزشکان استان پراویدنس، رود آیلند در امریکا، اخیراً خبر از ماجرای عجیب زن ۲۵ ساله‌ای دادند که خون وی پس از استفاده از داروهای حاوی یک عامل بی‌حسی مشترک، به رنگ آبی تیره تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۴۰۵۰
تاریخ انتشار:۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ - 22 September 2019
به گزارش روزپلاس؛ طبق گفته‌های کادر پزشکی این زن، با شکایت از ضعف و خستگی عمومی و تنگی نفس به بیمارستان می‌رود، علائمی که باعث می‌شود کادر پزشکی برای او داروهای معمولی بیماریهای فصلی را تجویز کنند. اما پس از مصرف داروهای معمولی، خون این زن به وضوح به رنگ آبی در می‌آید. پزشکان این بیماری را «سیانوتیک» توصیف کردند، یک اصطلاح بالینی برای تغییر رنگ در پوست که بر اثر استفاده از بنزوکائین، ماده مؤثر در دندان درد نسبت داده شده است.

خون آبی در رگ‌های یک زن ۲۵ساله+عکس


این زن گفته است:«شب قبل از مقادیر زیادی بنزوکائین موضعی برای دندان درد استفاده کرده بود.»

دکتر وارن که روی این موضوع تحقیق کرده است به سی‌ان‌ان گفت که قادر به تشخیص صحیح بیماری این زن است، زیرا او مدت‌ها قبل هم شانس دیدن یک بیمار سیانوتیک دیگر را داشته است. به همین دلیل وقتی زن آبی را دید، دقیقاً می‌دانست که چه چیزی را بخواهد. بنزوکائینی که او شب قبل استفاده کرده بود، بر اثر یک واکنش نادر باعث ایجاد بیماری به نام "متهموگلوبینمی" شده است.

پزشکان در مطالعه این مورد می‌گویند: «متموگلوبینمی بعد از قرار گرفتن در معرض تعدادی از داروها، از جمله داروهای بی حسی موضعی مانند بنزوکائین، از طریق مسیرهای متابولیکی که در افراد مختلف، متفاوت است، ممکن است رخ دهد که این عرضا غیرقابل پیش بینی است.»

اصولاً بنزوکائین مانع از انتشار خون غنی از اکسیژن به بافت می‌شود و این به نوبه خود باعث شده تا رنگ آبی تیره به دست آید. جالب اینجاست که تنها درمان آن نیز استفاده از دارویی آبی رنگ بود. به گفته دکتر وارن، متیلن بلو یک الکترون از دست رفته را به مولکول هموگلوبین باز می‌گرداند که سطح اکسیژن را بازیابی می‌کند و به آزاد شدن اکسیژن در بافت کمک می‌کند. از همین رو به بیمار دو دوز متیلن آبی داده شد و یک شب هم تحت نظر بود تا خونش به حالت عادی برگشت.
بازگشت به ابتدای صفحه
ارسال به دوستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
روایت تصویری
نگاه دوم
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدها