۱۸:۳۹ |  ۱۳۹۵/۰۴/۰۲

گلایه دکتر شریعتی از توجه مردم به بی حجابی همسرش

من گمان كردم او ناراحت است و براي اينكه با شنيدن درد دلهايش از بار غمش بكاهم، تنها به سخنانش گوش مي‌دادم
کد خبر: ۱۱۱
دکتر مهدی ممکن از همفکران دکتر شریعتی-که بعد از انقلاب در وزارت ارشاد معاون وزیر شد-در کتاب "طرحی از یک زندگی" خاطره ای از دیدار با وی و گلایه های دکتر شریعتی از حرف و حدیث مردم درباره بی حجابی همسرش نقل می کند که بدین شرح است:

گلایه دکتر شریعتی از توجه مردم به بی حجابی همسرش

در ايامي كه شريعتي تازه ازدواج كرده بود به ديدارش رفتم، گمان مي‌كردم اين بار نيز مانند هميشه با شور و هيجان از هر دري سخن خواهد گفت، ولي او كسل و افسرده بود و درد‌ دل مي‌كرد:"  ترا خدا ببين در اين شهر يك نفر از بينش، تحصيلات و نجابت اين خانم حرف نمي‌زند، از خانواده‌اش كه غالباً خدمتگذار فرهنگ اين شهر هستند، از برادرش كه شهيد شده-در واقعه 16 آذر دانشكده فني تهران - و اينكه اين همسر چقدر مي‌تواند در رشد من ياري رساند سخني در ميان نيست، سخن روز و تنها مسئله شهر شده است، بي‌حجابي همسرم…"

و سپس شروع كرد به مثال زدن افرادي كه بخاطر نامناسب بودن ازدواجشان فرصتهاي بسياري را براي پيشرفت از دست داده‌اند و انرژي و كوششان تباه گشته است.

من گمان كردم او ناراحت است و براي اينكه با شنيدن درد دلهايش از بار غمش بكاهم، تنها به سخنانش گوش مي‌دادم كه ناگهان نگاهي به من انداخت و آهي كشيد و گفت:

"مثل اينكه متوجه قضيه نيستي و عظمت فاجعه را درك نمي‌كني؟! آن‌را در چهارچوب يك ماجراي شخصي و خانوادگي مي‌نگري؟ چشمهايت را باز كن و خوب گوش كن. اين هيولاي ارتجاع است كه دندان نشان مي‌دهد. ارتجاعي كه با جهل، حلقه بسته تشكيل مي‌دهد و شكستن اين حلقه است كه مايه‌گذاري اصلي را مي‌طلبد"

کتاب طرحی از یک زندگی را پوران شریعت رضوی، همسر دکتر شریعتی از خاطرات زندگی مشترک با وی نگاشته است.محمدتقی شریعتی، پدر دکتر شریعتی هم از جمله کسانی بود که  از ازدواج دکتر شریعتی راضی نبود.
گزارش خطا
ارسال نظر
نظرات شما
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
حجاب از اصول مسلمانی است
شریعتی تکلیفش رو باید روشن میکرد یا سکولار یا متدین هر دو با هم امکان پذیر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
میشه شما که در علم اسلام و اساس آن به درجه اجتهاد رسیده ای به ما عوام بگویی چرا در کشورهای اسلامی بخش اعظم خانم ها بی حجابن و کسی هم معترض آنان نیست ؟ اینطوری که اسلام اصولش !!!! زیر پا گذاشته شده !!!!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of)
جواب شما که اجتهاد نمی خواد. در حضور و زمان حضرت علی و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین ، بالای سر بدن تازه فوت شده پیامبر ، همه مردم بزرگترین واجب رو یعنی پذیرفتن جانشینی حضرت علی رو کنار گذاشتند و عمل بهش نکردند و در خونه شون رو آتیش زدند و مردم باز هیچ نگفتند و کسی هم معترض نبود حالا انتظار داری برای بی حجابی که یکی از دستورات رده پایین تر از قبول جانشینیه ، گروه گروه مردم به اعتراض و امر به معروف دربیان؟
هنوز هم چند نفر معترض اند... اول به حکومت شیطان یعنی آمریکا بعد به دشمنی با اسلام و ... بعد با بی حجابی نماد نافرمانی خدا در قرآن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اخوی در اصل دین اجبار نیست ، حالا شما میخوای در فروعیات اجبار کنی ؟؟؟؟
منصور
| Iran (Islamic Republic of)
خطاب به جناب ناشناس ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳:

به خاطر اينكه اون ها ادعاي اسلامي بودن ميكنند. ميگن ما مسلمونيم ولي به دستوراتش اهميتي نميدن. مگر قراره هر كي ادعاي مسلموني كرد واقعا مسلمون باشه؟ عمل فرد و پايبنديش به دستورات اسلام هست كه مسلمون بودن يا نبودن يك فرد رو اثبات ميكنه. وگرنه داعش هم ادعاي مسلماني داره. قرآن در چندين آيه به حجاب اشاره كرده. اينكه كشوراي عربي ميخوان اين آيات رو در عين ادعاي مسلماني داشتن ناديده بگيرن بخودشون مربوطه.

خدا حجاب رو واجب كرد تا من نتونم به اندام خواهرت نگاه كنم و لذت ببرم. تو با اين مساله مشكلي داري؟
محمد
| -
میشه شما هم که معترضی بفرمایید که چرا در کشور های مدعی مهد دموکراسی مثل فرانسه حجاب ممنوع است و لی ما باید بی حجابی رو آزاد بگذاریم!!!!!؟
علی
| -
اون کشورهایی که مسلمانند ولی حجاب درشون آزاده مردمش مسلمانند اما حکومتش سکولار و برخی لاییک هست مثل ترکیه,آذربایجان و... و جالبه در این کشور ها دختران ممحجبه از خیلی از حقوق اجتماعی محروم هستند.
سلمان
| -
اتفاقا همین بی حجابی ها به علاوه مفاسد دیگر اینها را اینطور ضعیف کرده که در مقابل زورگوهای دنیا جرئت مقابله ندارند.تاریخ آندلس را بخوانید و اینقدر ساده لوحانه به قضایا نگاه نکنید.
سلمان
| -
در ضمن در دین اجبار نیست اما در مقررات اجتماعی اجبار هست چه این مقررات منشاش دینی باشه مثل کشور ما چه غیر دینی باشه مثل خیلی از کشور های جهان , جالبه موضوع به این سادگی رو بعضی ها نمیفهمند.
حسین
| Germany
من دکتر شریعتی رو خیلی دوست دارم
خیلی از کتاب هاشون رو خوندم که چقدر به قرآن تاکید می کنن
حجاب واجب شرعي است. در چندين آيه از قرآن هم به اون اشاره شده. بعيد و عجيبه دكتر شريعتي با اون قدرت تحليل بالا چنين حرفي زده باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
خوب حالا میگفت یک تیکه پارچه بندازه سرش . من دکتر رو خیلی دوست دارم ؛ ولی اینجای کارش زیر انتقاده .
ناشناس
| Canada
بنظرت منظور شریعتی از جهل و ارتجاع چی بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
شريعتي رو دوست دارم از كتاب فاطمه فاطمه است و بقيه كتاب هاش لذت ميبرم ولي خودش با اين عبارات اوج جهل رو به نمايش گذاشته كه از ادمي با اون همه قدرت تحليل عجيب به نظر مي رشه اين حرف ها...
محمد
| -
خود دکتر شریعتی که از مفاخر ما بوده اند فرمودند گفته ها و نوشته های من رو با نظرات شهید دکتر مطهری تطبیق بدهید اگر متفاوت بود قبول نکنید ...
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵
درک و شعور دکتر شریعتی رو اگه یکصدم ملت ایران داشتن الان ایران شد بود آمریکا
محمد
| -
در حال حاضر آمریکا واقعا جای خوبی نیست
امین
| Iran (Islamic Republic of)
آمریکا ؟!؟!
چه هدف والایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱
اولا حجاب دستور مستقیم خداوند است که. در قرآن بارها آمده است ثانیا در کشورهای اسلامی و عربی افراد باحجاب. می‌شه گفت هشتاد در صد زیاد شده اند. در همین سوریه پانزده سال پیش باحجاب نمی‌دیدیم اما الان بی حجاب ها انگشت شمارند در ترکیه مقایسه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
بارها نیامده یکبار به زنان پیامیر خطاب شده و بار دیگر به تمام زنان که آنهم در مورد میزان و آیا شامل مو هم می شود منازعه است .
ناشناس
|
Canada
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۸
من کسی را میشناسم که نماز شب می خونه ولی همسرش به حجاب اعتقاد نداره . بنظرتون چی میشه؟ هر کسی را تو قبر خودش میخوابوند.
ناشناس
|
Canada
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
من کسی را میشناسم که نماز شب می خونه ولی همسرش به حجاب اعتقاد نداره . بنظرتون چی میشه؟ هر کسی را تو قبر خودش میخوابوند.
دوازده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
7:8 حجاب توصیه قرآن است نماز شب بجای خودش ولی باید عرضه داشته باشد و زنش را توجیه کند تا رعایت کند.نمیشه بخاطر جدا بودن قبر هرکس ، هرکس هرطور دلش خواست بیاد در جامعه. اگر حواله بدهیم به قیامت . برخی بی جنبه مثل تایلند یها بیرون میان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۵
من فکر میکنم در عصبانیت این سخنان رو گفتن وشاید اصلا نگفتن. وگرنه اعتقاد. قلبی شون اینطور نبوده. به نظر بعضی فقها اگر کسی منکر حکم قطعی خداوند باشد مرتد حساب میشود یعنی بگه من اصلا این حکم خدا رو قبول ندارم و حسابش با کسی که همین طوری رعایت نمیکنه فرق میکنداین شخص فقط گناه میکنه
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
بپرهیز از اینکه خود را برای دیگران بیارایی و با این عمل به جنگ با خدا بروی. حضرت علی . با توجه به این سخن به نظر شما بی حجابی جنگ با خدا نیست. با احترامی که برای دکتر شریعتی قایلم ولی با این سخن شون مخالفم و فکر کنم اعتقاد قلبی شون نبوده و اصلا اگر حجاب نشانه ی تحجر ه بی حجابی از عهد حجر وجود داشته است
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
بپرهیز از اینکه خود را برای دیگران بیارایی و با این عمل به جنگ با خدا بروی. حضرت علی . با توجه به این سخن به نظر شما بی حجابی جنگ با خدا نیست. با احترامی که برای دکتر شریعتی قایلم ولی با این سخن شون مخالفم و فکر کنم اعتقاد قلبی شون نبوده و اصلا اگر حجاب نشانه ی تحجر ه بی حجابی از عهد حجر وجود داشته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
سوره ی نور آیات۳۰و۳۱. به مردان و زنان توصیه شده از نگاه کردن به نامحرمان خودداری کنند. به زنا نزدیک نشن و زنان با آن حجابی که بر سر دارند سینه وگردن خود را نیز بپوشانند و زینت و زیبایی خود را آشکار نسازند مگر آن مقداری که ایراد ندارد و فرموده این برای امنیت شما بهتر است. بالاتر از دستور خدا میشه سخن دیگری گفت. خداوند دکتر شریعتی را به خاطر این اشتبا ه ببخشد. ایشون خدمات بسیاری در جهت شناخت اسلام انجام دادند اما معصوم نبودند ما باید دین حقیقی را از درون قرآن و زندگی پیامبر وامامان و حضرت زهرا جستجو کنیم آن جایی که از مقابل پیرمردی نابینادور شدند. هر عیب که هست در مسلمانی ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴
سوره ی احزاب آیه ی ۵۹. خداوند می‌فرماید. روسری یا چادر که بر سرتان است بر خویش بیفکنید تا از تعرض و اذیت نا اهلان در امان با شید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
مسئله دکتر مسئله حچاب نیست مسئله عقل و شعور است . ........ دکتر گله می کند که تمام خصایص نیکو را ول می کنند ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
حضرت علی گفته اینکه باطل مردمو گول میزنه واسه اینه که اون شخص مقداری از باطلو با حق قاطی میکنه و گفته اگه باطل بدون کمک حق و عریان خودشو نشون میداد هیچکس طرفش نمیرفت حالا آقای شریعتی مقداری از حقو «فضولیه مردم »با ناحق «بی حجابی همسرش »قاطی کرده این سخن شریعتی رو وقتی بخونی از دست مردم عصبانی میشی فک میکنی مردم چه احمقایی هستن اما واقعیت چیزه دیگست آقای شریعتی درسته کمالات خوبه اما هر کمالی جایه خودشو داره هرچنددر احمقی مردم جایه شکی نیست همین مردم الان دختراشون با چه سرووضعی میان بیرون هیچی نمیگن چون اون روز حجاب به نظرشون کلاس داشت و الان بی حجابی مردمه اونروز از فهمشون نمیگفتن از فضولیشون بود اگه از فهمشون بود الان دختراشون این وضعشون نبود
جمشيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
شما چرا در نقل واقعه تحريف ميكنيد اين موضوع مربوط به قبل از انقلاب است خانم رضوى بعد از انقلاب محجبه بودن ضمنا فضاى قبل از انقلاب أصلا با شرايط فعلى قابل قياس نسيت
جمشيد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
شما چرا در نقل واقعه تحريف ميكنيد اين موضوع مربوط به قبل از انقلاب است خانم رضوى بعد از انقلاب محجبه بودن ضمنا فضاى قبل از انقلاب أصلا با شرايط فعلى قابل قياس نسيت
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
حجاب واجب شرعي است. در چندين آيه از قرآن هم به اون اشاره شده. بعيد و عجيبه دكتر شريعتي با اون قدرت تحليل بالا چنين حرفي زده باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
در دو مورد ويديو دور بين مخفي امريكايى و روسي كه ديدم جًوانها غيرت.بالايي رو در حمايت از خانمهاي با حجاب نشان ميدهند با اينكه مسلمان نيستن. اما متوجه اين هستند كه حجاب ارزش والايي دارد وخانم هاي با حجاب از اين حفاظ استفاده كرده اند تا از تعرض و آزار وآذيت أفراد بي هويت در أمان باشد. صد رحمت به انها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
چون زن شریعتی است آسمون و ریسمون می بافه که بی حجابیش اشکال نداره ! چطور انتقاد از بی حجابی همسر ایشون هیولای ارتجاع است و دیگران را به رعایت حجاب دعوت میکنن؟
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
سلام
اول اينكه منظور دكتر نفي حجاب نيست بلكه عدم توجه مردم به ديگر منكرات و توجه به ان و گذشتن از ديگر فضايل اخلاقي
دوم حجاب از اصول دين نيست و يكي از احكام است
سوم در مصر و تركيه و سوريه بدليل نبود اجبار در حجاب روز به روز به طرفداران حجاب افزوده ميشود
اين احتمال را در نظر بگيريد كه در زمان پيامبر (ص )حجاب با انچه ما امروز ميگوييم متفاوت بوده باشد و يا برداشت درست از ايات حجاب انچه ما ميگوييم نباشد
ايا كساني كه از حجاب خانم دكتر ايراد ميگرفتند خودشان هيچ گناهي مرتكب نميشدند و يا گناه بدگويي ها كمتر از گناه بي حجابي خانم دكتر است؟
التماس دعا و التماس تفكر
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
مهم اینه که مادوست داریم در قیامت جزو کدوم دسته. باشیم وهمنشین کی در بهشت باشیم حضرت زهرا بعد از پدر گرامی شون همواره گریان ومحزون بودند و میدانستند به زودی به پدرشان ملحق میشوند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
تا جهل و تعصب و ارتجاع هست جامعه رو به روز به قهقرا می رود!
درود بر دکتر شریعتی که مشکل اساسی این جامعه را به خوبی درک کرده بود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
ارتجاع هنوز هست دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
اگر بی حجابی و برهنگی تمدن است پس حیوانات از انسانها متمدن تر هستند. با احترامی که برای ایشان قائلم ولی این سخنش اشتباهه و اصلا شاید بعد توبه کرده باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
بی حجابی و بر هنگی از عصر حجر بوده. وتحجر و ارتجاع مشخصه کدامه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
بی حجابی و بر هنگی از عصر حجر بوده. وتحجر و ارتجاع مشخصه کدامه
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
مرحوم دکتر خدمات زیادی به اسلام وجذب جوانها در آن دورانی که کمونیست ها درحال جذب و گول زدن بچه هامون بودن کرد.در دو دهه ی اخیر با ثابت شدن موارد علمی قرآن در تمام دنیا خیزش بزرگی نسبت به اسلام و احکام آن روی داده است از قبیل. 1.آسمان را سقفی نگهدارنده قراردادیم سوره ی انبیا آیه ی32. که اشاره به وجود جو زمین است که صدها هزار متر ضخامت دارد و از ورود شهاب سنگ ها و اشعه های مضر به زمین جلوگیری میکند 2.جهان دراثر انفجار بزرگی پدید آمده و ماده ی اولیه ی آن گاز یا دخان بوده و فرموده. آسمان را آفریدیم و پیوسته گسترش میدهیم. دانشمندان ثابت کردن‌ جهان درحال انبساط سریع است و این فاصله گیری 66 هزار کیلومتر در ثانیه است سوره ی ذاریات آیه ی32. 3. آسمان را بدون ستونی که آن را ببینید آفرید اشاره به نیروهای جاذبه و دافعه ی بین کرات. 4حرکت نامحسوس کوهها که نشان دهنده ی چرخش زمین دور خودش و خورشید وحرکت قاره ها وپوسته ی زمین است. آیه ی 88 سوره ی نمل. 5.نطفه از هردو نر و ماده منشا دارد. سوره انسان آیه 2. و صدها مورد دیگر این معجزات باعث شده اسلام روز به روز گسترش یابد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۵
آيات خيلي خيلي جالب هستند لطفا انتخاب اين معجزات بزرك و باور نكردني را انتشار بدين ما كه جوان مسلمان هستيم خبر نداشتيم و فكر ميكنم خيلي ها خبر نداشتن. بي دليل نيست خيلي ها در سراسر دنيا مسلمون ميشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
یه بهانه گیر خانم های روشنفکر بی حجاب افتاد
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
سخن دکتر شریعتی هنوز هم درست است. در بین این همه کامنت، یک نفر از بینش، تحصیلات و نجابت این خانم حرف نزد و...!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۲
دیوانه شدیم از دست این ملت سطحی نگر بیسواد
منظورش از تحجر مردم اطرافش بوده که هزارتا خوبی زنش را نمیدیدند اما یک عیب آن را فقط میدیدند.
جهان سومی های خاله زنک.
ناجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۷
همین خدایی که فرموده در دین اجبار نیست. که منظور این است که دینتان را با تحقیق و تعقل انتخاب کنید و نه با زور. و وقتی با دلیل و منطق انتخاب کردیم خودبخود تمام فرامین الهی که در جهت سعادت مون هست را انجام خواهیم داد. مطالعه کنید و ببینید در قرآن چند بار از واجب بودن امر به معروف ونهی از منکر. آمده است
نقد و سیاست